- Πίνακας Ακρωνυμιών
-
Ακρωνύμιο Περιγραφή ΑΕΙ Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ΑΠΘ Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ΑΔΙΠ Αρχή Διασφάλισης & Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση ΑΔΥ Αντιπρύτανης Διοικητικών Υποθέσεων Α.&Ε. Μον. Ακαδημαϊκές & Ερευνητικές Μονάδες ΓΔ Γενική Διεύθυνση/Γενικές Διευθύνσεις ΓΠΑ Γραφείο Πρακτικής Άσκησης ΕΘΑΑΕ Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης ΕΕΑΠ Επιτροπή Εξωτερικής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης ΕΛΚΕ Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας ΕΣΔΠ Εσωτερικό Σύστημα Διασφάλισης Ποιότητας ΜΟΔΙΠ Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας ΝΥ Νομική Υπηρεσία ΟΜΕΑ Ομάδα Εσωτερικής Αξιολόγησης ΣΕΕ Συστήματα Επιχειρηματικής Ευφυΐας ΠΜΣ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΠΠΣ Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών ΠΣ Πρυτανικό Συμβούλιο ΠΦΛ Πανεπιστημιακή Φοιτητική Λέσχη ΣΔΠ Σύστημα Διασφάλισης Ποιότητας ΤΕΕΠ Τμήμα Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Μ. Μέλος/Μέλη Στ. Στέλεχος/Στελέχη - Α. Συνοπτική Περιγραφή
-
Το Εσωτερικό Σύστημα Διασφάλισης Ποιότητας (ΕΣΔΠ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης πιστοποιήθηκε από την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) σύμφωνα με την Απόφαση 11710/16.09.2019 ΑΔΙΠ. Η απόφαση είχε διάρκεια ισχύος από 10.09.2019 έως 09.09.2023 και πιστοποιούσε την πλήρη συμμόρφωση του ΕΣΔΠ του ΑΠΘ με τις αρχές του Προτύπου Ποιότητας ΕΣΔΠ της ΑΔΙΠ και τις Αρχές Διασφάλισης Ποιότητας του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ESG).
Η επίσκεψη της Επιτροπής Εξωτερικής Αξιολόγησης και Πιστοποίησης (ΕΕΑΠ) του Εσωτερικού Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας (ΕΣΔΠ) του ΑΠΘ σε σχέση με τη συμμόρφωσή του στις αρχές του Προτύπου Ποιότητας της ΑΔΙΠ (νυν ΕΘΑΑΕ) και τις Αρχές Διασφάλισης Ποιότητας (ESG) του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο 2019 και η Έκθεση Πιστοποίησης (Accreditation Report), συντάχθηκε στις 24 Αυγούστου 2019. Το ΕΣΔΠ-ΑΠΘ έλαβε συνολικά την ανώτατη αξιολόγηση «Fully Compliant», έχοντας λάβει την αξιολόγηση «Substantially Compliant» στις Αρχές Ποιότητας:
«3. Establishing Goals for Quality Assurance,
6. Collection of Quality Data: measuring, Analysis and Improvement”, και
8. External Evaluation and Accreditation of the IQAS».Οι συστάσεις της ΕΕΑΠ επί όλων των Αρχών Ποιότητας, ανεξάρτητα από τις επιμέρους αξιολογήσεις, κρίθηκαν ως ιδιαίτερα εποικοδομητικές για το Πανεπιστήμιο, αν και στην πλειοψηφία τους μετέφεραν την τεχνογνωσία και την εμπειρία της ΕΕΑΠ από τα Πανεπιστήμια προέλευσης των μελών της, μη λαμβάνοντας υπόψη τις αδυναμίες του συστήματος της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και ειδικότερα το περιοριστικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο θεσμικό πλαίσιο, την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση.
Με αναθεωρημένη απόφαση της ΕΘΑΑΕ (31274/23.12.2022 ΕΘΑΑΕ), η διάρκεια ισχύος της πιστοποίησης ορίστηκε σε 5 έτη, ήτοι έως 09 Σεπτεμβρίου 2024.
- Β. Σχέδιο Δράσης
-

- Γ. Έκθεση Παρακολούθησης 04/2022
-
Σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΘΑΑΕ, το κάθε Ίδρυμα έχει υποχρέωση υποβολής προς την ΕΘΑΑΕ της “Έκθεσης Παρακολούθησης” του ΕΣΔΠ (ΠΠΣ) δύο έτη μετά την απόφαση πιστοποίησης. Η Επιτροπή της ΜΟΔΙΠ/ΑΠΘ ακολουθώντας τα σχετικά πρότυπα υποδείγματα της ΕΘΑΑΕ, καθώς και τις διευκρινιστικές οδηγίες της, συνέταξε και απέστειλε στις 06 Απριλίου 2022 στην ΕΘΑΑΕ την Έκθεση Παρακολούθησης.
Η Επιτροπή της ΜΟΔΙΠ/ΑΠΘ, με στόχο να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις για τη σύνταξη και υποβολή της Έκθεσης Παρακολούθησης, πραγματοποίησε τις ακόλουθες ενέργειες.
Ενέργειες για σύνταξη Σχεδίου Δράσης- Μελέτη των συστάσεων της ΕΕΑΠ.
- Ενημέρωση των διαφόρων οργάνων για τις συστάσεις και την υποχρέωση του Ιδρύματος να ανταποκριθεί σε αυτές.
- Συνεργασία της Επιτροπής της ΜΟΔΙΠ με αρμόδια όργανα του Ιδρύματος για συμβουλές και κατευθυντήριες οδηγίες σε σχέση με τις συστάσεις της ΕΕΑΠ.
- Συνεργασία της Επιτροπής της ΜΟΔΙΠ με όργανα του Ιδρύματος για το σχεδιασμό των δράσεων της αρμοδιότητάς τους και τον καθορισμό των συστάσεων που δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Ιδρύματος.
- Κατάρτιση του Σχεδίου Δράσης.
- Συνεργασία με εξωτερικούς φορείς στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ για επιπλέον εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία.
Σημειώνεται ότι την περίοδο της κατάρτισης του Σχεδίου Δράσης βρίσκονταν σε εξέλιξη οι συνέπειες της πανδημίας, οι οποίες επηρέασαν καθοριστικά τη λειτουργία και τον προγραμματισμό του ΑΠΘ. Απόρροια της πρωτοφανούς αυτής κρίσης ήταν ο επαναπροσδιορισμός βραχυπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων προτεραιοτήτων του Ιδρύματος, καθώς πρωτευούσης σημασίας καθίστατο η αναγκαιότητα αντιμετώπισης των πλείστων προβλημάτων που προέκυψαν από την πανδημία και η κατά το δυνατόν εύρυθμη λειτουργία του Ιδρύματος σε αυτές τις συνθήκες.
Με τα προαναφερθέντα δεδομένα (κυρίως των ιδιαίτερων συνθηκών λειτουργίας εξαιτίας της πανδημίας) θεωρήθηκε σκόπιμο και εκπονήθηκε ένα Σχέδιο Δράσης διετίας, συμπεριλαμβάνοντας μόνο τις συστάσεις εκείνες που άπτονταν αποκλειστικά της αρμοδιότητας του ΑΠΘ και που κρίθηκε τη δεδομένη περίοδο ότι θα ήταν εφικτό να υλοποιηθούν, ανεξάρτητα από τις τυχόν μεταβολές στο εξωτερικό περιβάλλον.
Ενέργειες για σύνταξη Έκθεσης Παρακολούθησης:
- Παρακολούθηση των προγραμματισμένων ενεργειών και των επιτευχθέντων αποτελεσμάτων περιόδου 2019-2021.
- Σύνταξη της τελικής Έκθεσης Παρακολούθησης (Ημερομηνία 06.04.2022).
Γ1. Συστάσεις της Επιτροπής Αξιολόγησης που δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Ιδρύματος
Στην έκθεση αξιολόγησης περιλαμβάνονται και συστάσεις, οι οποίες δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Ιδρύματος. Οι συστάσεις αυτές παρουσιάζονται στον ακόλουθο πίνακα (Πίνακας Α). Σημειώνεται ότι το Ίδρυμα καταβάλει προσπάθειες και προχωρά σε συγκεκριμένες ενέργειες προκειμένου να πετύχει τη μεγαλύτερη δυνατή συμμόρφωση.
Πίνακας Α – Συστάσεις που δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Ιδρύματος
- 4. (2) The significant reduction of public funding and the restrictions in pursuing alternative funding by legislative constraints, constitutes a significant threat to the successful operation and improvement of AUTh.
Το Ίδρυμα αναζητά και επιτυγχάνει χρηματοδότηση (ή ενίσχυση αυτού) από διαφορετικές πηγές όπως ευρωπαϊκά χρηματοδοτούμενα προγράμματα και έργα, έσοδα από προγράμματα σπουδών (Α’ κι Β’ Κύκλου), χρηματοδοτούμενα προγράμματα σύντομης διάρκειας ΚΕΔΙΒΙΜ κ.α. - 5. (2) The inadequacy of the available funds for operations impacts negatively both the working environment and human resources areas of AUTh. Our panel recommends to increase this budget substantially in a sustained fashion.
Δείτε ανωτέρω σύσταση 1. Επιπρόσθετα το Ίδρυμα εναρμονίζεται στις απαιτήσεις του ν. 4957/2022 όσον αφορά στη λειτουργία των μονάδων και βρίσκει βοήθεια σε εξωτερικούς συνεργάτες έως ότου δρομολογηθεί η τελική κάλυψη των αναγκών σε προσωπικό. - 7. (2) Academic work on limited time contracts should be used as a last resource because this practice threatens the Academic faculty tenure protection of freedom of expression that impacts quality.
Το ΑΠΘ καταγράφει τις απαιτήσεις και είναι σε συνεχή επικοινωνία με τις αρμόδιες αρχές ζητώντας την κάλυψη των θέσεων με μόνιμο προσωπικό με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και την κείμενη νομοθεσία. - 12. (4) Provide additional funding to AUTh, eventually in the form of permanent staff, to support quality assurance activities with priority to the MODIP activity.
Το ΑΠΘ απευθύνεται στις αρμόδιες αρχές προκειμένου να ενισχύσει το μόνιμο προσωπικό, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και την κείμενη νομοθεσία. Επιπρόσθετα μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ μεριμνά για την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού. - 25. (7) It is also recommended that HQA resists the urge for continuous changes of accreditation requirements because it goes against standardization and generation of comparable data over time.
- 26. (7) There have been instances where institution and HQA data are in discord. This suggests that the data processing algorithms and assumptions may be different. HQA should focus on clarity and standardization so outcomes across institutions are reliably comparable.
- 29. (8) The HQA mandated annual data collection likely causes substantial consumption of time and is likely less useful for many strategic indices; this should be done on a biannual basis.
Οι συστάσεις που αναφέρονται ανωτέρω αφορούν είτε στο αρμόδιο Υπουργείο είτε στην ΕΘΑΑΕ (για την πληρότητα της καταγραφής περιλαμβάνονται και στον κάτωθι Πίνακα Β. Παρακολούθηση Αποτελεσμάτων).
Γ2. Προκλήσεις Περιόδου 2019-2021
Όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, τη διετία 2019-2021, σημειώθηκαν σημαντικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο με τoν N. 4653/2020 «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις». Οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο δημιούργησαν σημαντικό φόρτο εργασίας τόσο στις διοικητικές όσο και στις ακαδημαϊκές μονάδες προκειμένου να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις.
Ο φόρτος εργασίας της ΜΟΔΙΠ από την Πιστοποίηση του ΕΣΔΠ 2019 βαίνει αυξανόμενος. Την περίοδο αναφοράς, η Επιτροπή της ΜΟΔΙΠ είχε την ευθύνη προετοιμασίας και διεξαγωγής Πιστοποίησης των Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (ΠΠΣ) των Τμημάτων. Υποβλήθηκαν 42 Προτάσεις Πιστοποίησης Προπτυχιακών προγραμμάτων Σπουδών (Μάρτιος-Μάιος 2020) και πραγματοποιήθηκαν 37 Πιστοποιήσεις Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (Προετοιμασία – Επιθεώρηση/Αξιολόγηση) την περίοδο 12/2020-12/2021 (Προσκλήσεις Α.Π. 7474/27.11.2018 και 13158/20.11.2019 ΑΔΙΠ). Ταυτόχρονα της ανατέθηκε η προετοιμασία για την εφαρμογή των προβλέψεων του Ν. 4653/2020 αναφορικά με τη σύναψη των Προγραμματικών Συμφωνιών των ΑΕΙ και με τα κριτήρια, τους δείκτες ποιότητας και τα επιτεύγματα των ΑΕΙ για την κατανομή της ετήσιας επιχορήγησής τους, καθώς επίσης και η υποβολή του ΕΣΠΑ για την ενίσχυση των ΜΟΔΙΠ.Επιπρόσθετα, η πανδημία, όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, οδήγησε σε επαναπροσδιορισμό των προτεραιοτήτων του Ιδρύματος, καθώς ως κύριος στόχος τέθηκε η κατά το δυνατόν εύρυθμη λειτουργία του Ιδρύματος σε συνθήκες πανδημίας και η αντιμετώπιση των προβλημάτων που προέκυψαν
Κατά την περίοδο 2019-2021, η πανδημία COVID-19 προκάλεσε μεγάλες προκλήσεις στην εκπαίδευση, επηρεάζοντας όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι επιπτώσεις της πανδημίας επέβαλαν την προσαρμογή των εκπαιδευτικών συστημάτων και την αντιμετώπιση πολλών προβλημάτων.
Η Επιτροπή της ΜΟΔΙΠ του ΑΠΘ, βρέθηκε αντιμέτωπη με έναν αυξημένο φόρτο εργασίας, εξαιτίας των πολλαπλών προκλήσεων που προέκυψαν, όπως:
- Την αναπροσαρμογή των οδηγιών σχετικά με τις εξ αποστάσεως διαδικασίες πιστοποίησης των προγραμμάτων. Σε πολλές περιπτώσεις έπρεπε να εκπαιδεύσει τους εμπλεκομένους στη νέα αυτή πραγματικότητα.
- Την θέσπιση διαδικασιών εξ αποστάσεως μαθημάτων και αξιολόγησης όλων των κύκλων σπουδών και αυτό αποτέλεσε έναν ακόμη σημαντικό καθήκον. Σε πολλές πιστοποιήσεις προγραμμάτων έπρεπε να γίνουν αναφορές σχετικά με τη συμμετοχή των φοιτητών στην αξιολόγηση πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία
- Την ανάγκη συνεχούς ενημέρωσης από την ΕΘΑΑΕ για τα διεθνή πρότυπα διασφάλισης ποιότητας.
Επίσης, η Επιτροπή της ΜΟΔΙΠ έπρεπε να προσαρμοστεί στην τηλεργασία, η οποία κατέστη αναγκαία κατά την περίοδο πανδημίας. Το προσωπικό έπρεπε να εφοδιαστεί με το κατάλληλο τεχνικό και υποστηρικτικό υλικό και να προσαρμόσει το ωράριο εργασίας σε μια νέα πραγματικότητα.
- Δ. Έκθεση Προόδου 5ετίας (05/2024)
-
Η Επιτροπή της ΜΟΔΙΠ/ΑΠΘ, με στόχο να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις της ΕΘΑΑΕ για τη σύνταξη και υποβολή της Έκθεσης Προόδου, πραγματοποίησε τις ακόλουθες ενέργειες:- Αναθεώρηση και Επικαιροποίηση του Σχεδίου Δράσης (μετά την Έκθεση Παρακολούθησης 06.04.2022 και την αναθεωρημένη Απόφασης Πιστοποίησης του ΕΣΔΠ από την ΕΘΑΑΕ).
Κατά την αναθεώρηση του Σχεδίου Δράσης, εξετάστηκε η δυνατότητα υιοθέτησης και πρόσθετων συστάσεων για τη διάρκεια της πιστοποίησης. - Συνεργασία της Επιτροπής της ΜΟΔΙΠ με όργανα του Ιδρύματος για το σχεδιασμό των δράσεων της αρμοδιότητάς τους.
- Ενημέρωση/υπενθύμιση των διαφόρων οργάνων για τις συστάσεις και την υποχρέωση του Ιδρύματος να ανταποκριθεί σε αυτές.
- Συνέχιση συνεργασίας της Επιτροπής της ΜΟΔΙΠ με αρμόδια όργανα του Ιδρύματος για συμβουλές και κατευθυντήριες οδηγίες σε σχέση με τις συστάσεις της ΕΕΑΠ.
- Παρακολούθηση των προγραμματισμένων ενεργειών και των επιτευχθέντων αποτελεσμάτων.
- Σύνταξη της Έκθεσης Προόδου.
Δ1. Προκλήσεις Περιόδου 2022-2024
Τον Ιούλιο 2022 και σε διάστημα μικρότερο των τριών ετών σημειώθηκαν -αλλαγές μεγάλης έκτασης στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ΑΕΙ με τον Ν. 4957/2022 «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις». Η εφαρμογή του Ν. 4957/2022 δημιούργησε σημαντικά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία γενικά των Πανεπιστημίων και ιδιαίτερα του ΑΠΘ. Η εφαρμογή του νόμου δημιούργησε σημαντικές αλλαγές στη διοίκηση των πανεπιστημίων, οι οποίες συνοδεύτηκαν από προκλήσεις και αντιδράσεις. Η νέα δομή διοίκησης με το Συμβούλιο Διοίκησης και η αλλαγή του τρόπου εκλογής του πρύτανη και των αντιπρυτάνεων προκάλεσαν συγκρούσεις, αβεβαιότητα και προβλήματα στις διαδικασίες εκλογής. Παρά τις προθέσεις για εκσυγχρονισμό και βελτίωση της αποτελεσματικότητας των πανεπιστημίων, η μετάβαση δεν ήταν ομαλή και δημιούργησε αναστάτωση στην ακαδημαϊκή κοινότητα.
Η εφαρμογή του Ν. 4957/2022 και συγκεκριμένα οι διατάξεις για την εκλογή των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης και των Πρυτανικών Αρχών δημιούργησε ποικίλες δυσχέρειες σε ανώτατο διοικητικό επίπεδο στο ΑΠΘ. Η διαδικασία διήρκησε περίπου 9 μήνες (05/2023-02/2024) ως την τελική εκλογή Πρύτανη. Συνέπεια των ανωτέρω ήταν να διατελέσουν τρεις (3) διαφορετικοί Πρυτάνεις για το έτος 2023, ένας εκ των οποίων ως μεταβατικός Πρύτανης. Eπίσης, για το μεγαλύτερο μέρος της ίδιας περιόδου δεν υπήρχαν οι αρμόδιοι Αντιπρυτάνεις.
Από το Σεπτέμβριο 2022 το Ίδρυμα εστίασε περισσότερο στην εναρμόνιση με το πλαίσιο του Ν. 4957/2022 (ενδεικτικά συγχώνευση των τριών ΝΠΔΔ με το ΑΠΘ, Πανεπιστημιακή Φοιτητική Λέσχη, Πανεπιστημιακά Δάση, Αγρόκτημα) και αφετέρου στη διαχείριση της εκλογής Συμβουλίου Διοίκησης και Πρύτανη.Για ακόμη μία φορά ο επαναπροσδιορισμός των προτεραιοτήτων του Ιδρύματος και η αναγκαιότητα άμεσης επίλυσης διαφόρων θεμάτων, τα οποία προέκυψαν από την εφαρμογή του νόμου, επηρέασε τη λειτουργία της Επιτροπής της ΜΟΔΙΠ σε σημαντικό βαθμό. Χαρακτηριστικά η θητεία της Επιτροπής ΜΟΔΙΠ (Απόφαση 3509/12.10.2018- ΑΔΑ : ΨΡ6Ρ46Ψ8ΧΒ-ΚΗ) έληξε στις 31.08.2022 και η Σύγκλητος του ΑΠΘ έλαβε νέα απόφαση για τη συγκρότηση της Επιτροπής ΜΟΔΙΠ τον Μάιο 2023 (ΑΠ 68568-15.05.2023-ΑΔΑ: 9ΤΠΘ46Ψ8ΧΒ-1ΜΗ), δημιουργώντας δυσχέρειες στην πλήρη και «ορθή» εφαρμογή του Εσωτερικού Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας (ενδεικτικά αναφέρονται Διεργασία 1: Πολιτική Διασφάλισης της ποιότητας του ΑΠΘ, Διεργασία 3: Θέσπιση στόχων διασφάλισης ποιότητας, Διεργασία 4: Εσωτερική Αξιολόγηση κ.α.). Επίσης το Στρατηγικό Σχέδιο του Ιδρύματος έληξε τον Δεκέμβριο 2022 και το νέο Στρατηγικό Σχέδιο συντάχθηκε μετά την ανάδειξη των Πρυτανικών Αρχών (10/2024). Την περίοδο αναφοράς, η Επιτροπή της ΜΟΔΙΠ είχε την ευθύνη προετοιμασίας και διεξαγωγής Πιστοποίησης των εναπομεινάντων Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών των Τμημάτων. Πραγματοποιήθηκαν 6 Πιστοποιήσεις Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (Προετοιμασία – Επιθεώρηση/Αξιολόγηση). Ταυτόχρονα υποστήριξε τη προετοιμασία και σύνταξη των Εκθέσεων Παρακολούθησης των ήδη πιστοποιημένων ΠΠΣ, σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΘΑΑΕ και συνεχίζει την υποστήριξη των υπολοίπων ΠΠΣ. Σημαντική δράση για το 2023 αποτελεί και η έναρξη διαδικασιών για την πιστοποίηση των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών σύμφωνα με την πρόσκληση της ΕΘΑΑΕ (Α.Π. 39948/24.10.2023). Η Επιτροπή της ΜΟΔΙΠ υποστήριξε την προετοιμασία των φακέλων πιστοποίησης 127 ΠΜΣ και είναι σε αναμονή των διαδικασιών επιθεώρησης/αξιολόγησης.
- Αναθεώρηση και Επικαιροποίηση του Σχεδίου Δράσης (μετά την Έκθεση Παρακολούθησης 06.04.2022 και την αναθεωρημένη Απόφασης Πιστοποίησης του ΕΣΔΠ από την ΕΘΑΑΕ).
- Ε. Ορόσημα
-
2019-2022
- Από τις σημαντικότερες ενέργειες της Επιτροπής της ΜΟΔΙΠ υπήρξε ο ανασχεδιασμός της διαδικασίας ηλεκτρονικής αξιολόγησης των μαθημάτων και των διδασκόντων, με στόχο την αύξηση της συμμετοχής και της αξιοπιστίας των αποτελεσμάτων της. Μετά τον ανασχεδιασμό της διαδικασίας ηλεκτρονικής αξιολόγησης των μαθημάτων και των διδασκόντων παρατηρήθηκε αύξηση της συμμετοχής των φοιτητών.
- Υποβολή 42 φακέλων πιστοποίησης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών προς την ΕΘΑΑΕ
- Πραγματοποίηση 37 Πιστοποιήσεων Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (Προετοιμασία – Επιθεώρηση/Αξιολόγηση) με εξαιρετικά αποτελέσματα
- Άμεση προσαρμογή στις ψηφιακές προκλήσεις της πραγματικότητας της πανδημίας.
2021
Κατάθεση πρότασης χρηματοδότησης μέσω του ΕΣΠΑ για το έργο «Αναβάθμιση της Ποιότητας του ΑΠΘ, για την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία του _ Υποστήριξη της ΜΟΔΙΠ ΑΠΘ», το οποίο ξεκίνησε κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους.
2022 - 2023
Υλοποίηση Έργου ΕΣΠΑ
Από τα σημαντικότερα έργα που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ ήταν:- Η αναδιοργάνωση του Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας, μεταξύ άλλων συμπεριελάμβανε τη μελέτη διασύνδεσης ΟΠΕΣΠ, δημιουργία νέου portal ΣΔΠ, υλικό για τη διασύνδεση του νέου portal ΣΔΠ ΜΟΔΙΠ με πληροφοριακά συστήματα του Ιδρύματος/βάσεις δεδομένων.
Αναπτύχθηκε/σχεδιάστηκε η νέα ιστοσελίδα της ΜΟΔΙΠ. - Εγκαταστάθηκε λογισμικό επιχειρηματικής ευφυΐας PowerBI. Πραγματοποιήθηκε η σύνδεσή του με κεντρικές βάσεις δεδομένων, η ενεργοποίηση των λογαριασμών και η εκπαίδευση προσωπικού της Υπηρεσίας της ΜΟΔΙΠ σε αυτό. Το σύστημα χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη νέων αναφορών, όπως ποσοστό πτυχιούχων, τα έτη σπουδών και τα μόρια εισαγωγής στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών του ΑΠΘ, σύγκριση των εξεταστικών διαφορετικών εξαμήνων και ακαδημαϊκών ετών, βάσεις εισαγωγής μαθητών Γενικών Ημερήσιων Λυκείων στα τμήματα του ΑΠΘ.
- Η εκπαίδευση Ομάδων Ανθρώπινου Δυναμικού, σε θέματα διασφάλισης ποιότητας.
Η υλοποίηση της δράσης απευθυνόταν στα μέλη των Οργάνων Διοίκησης του Ιδρύματος, σε όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, διδακτικό, ερευνητικό και διοικητικό προσωπικό και σε φοιτητές. Ο στόχος της εκπαίδευσης ήταν η ενημέρωση σε θέματα ποιότητας και η δημιουργία κουλτούρας ποιότητας στο Ίδρυμα.
Τα αντικείμενα που εξετάστηκαν είναι:
- Βασικές αρχές μάνατζμεντ και ποιότητα
- Γενικές αρχές διασφάλισης ποιότητας
- Γενικές αρχές διασφάλισης ποιότητας στο Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και στα ΑΕΙ
- Στρατηγικός Σχεδιασμός και Διασφάλιση Ποιότητας
- Εργαλεία διαχείρισης ποιότητας και έλεγχος ποιότητας
- Διαδικασίες ποιότητας και πιστοποιήσεις
- Διασφάλιση ποιότητας στις διοικητικές λειτουργίες
- Ειδικά θέματα διασφάλισης ποιότητας
Στις ανωτέρω ενότητες δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο να υπάρχει σύνδεση των αντικειμένων με συστάσεις της Έκθεσης Πιστοποίησης του ΕΣΔΠ (2019). Ενδεικτικά αναφέρεται ότι εξετάστηκαν οι Διεθνείς Οίκοι κατάταξης και οι δείκτες που χρησιμοποιούν, αναλύθηκαν και δόθηκαν παραδείγματα για τον προσδιορισμό και χρήση ποιοτικών δεικτών. Επίσης παρουσιάστηκε και αναλύθηκε η διαδικασία αξιοποίησης των ερωτηματολογίων αξιολόγησης διδασκόντων και μαθημάτων, καθώς και αξιολόγησης της έρευνας σε επίπεδο προγραμμάτων σπουδών (όλων των κύκλων). Τέλος αναλύθηκαν οι απαιτήσεις της ΕΘΑΑΕ και της νομοθεσίας σχετικά με τις ιστοσελίδες.
Ο Ανάδοχος ετοίμασε και έξι ηλεκτρονικά μαθήματα σε μορφή sharable content object reference model για κάθε μια από τις εκπαιδευτικές ομάδες, τα οποία αναρτήθηκαν στον ιστότοπο e-learning του ΑΠΘ προκειμένου να είναι διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή στο προσωπικό και τους φοιτητές του ΑΠΘ και να δημιουργηθεί μια βάση γνώσης (knowledge base) σχετική με την ποιότητα.- Αναδιοργάνωση Εσωτερικών Διαδικασιών
Στο πλαίσιο του έργου πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με μονάδες του ΑΠΘ (ακαδημαϊκές, διοικητικές κλπ), όπου καταγράφηκαν οι υφιστάμενες διεργασίες του Ιδρύματος και μελετήθηκαν καλές πρακτικές. Εν συνεχεία συντάχθηκε μελέτη αναδιοργάνωσης των εσωτερικών διεργασιών και κατάλογος νέων διαδικασιών.
Με βάση τα ανωτέρω συντάχθηκε σχετικό εγχειρίδιο και οδικός χάρτης για την αναδιοργάνωση των εσωτερικών διαδικασιών. Οι ανωτέρω μελέτες και εγχειρίδια συνοδεύονται από ερωτηματολόγια αξιολόγησης.
Κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του έργου δόθηκε έμφαση στην καταγραφή και ανάλυση διαδικασιών που συνδέονται με τις συστάσεις της Έκθεσης Πιστοποίησης του ΕΣΔΠ (2019). Ενδεικτικά αναφέρονται οι διαδικασίες που ενισχύουν τη συμμετοχή των ενδιαφερόμενων μερών και των αποφοίτων σε διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας, διαδικασίες που ενισχύουν τη συλλογή δεδομένων από τις διάφορες μονάδες του Ιδρύματος, ανάπτυξη διαδικασιών για την παρακολούθηση της πορείας των αποφοίτων κλπ. - Στ. Συμπεράσματα
-
Οι διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας απαιτούν σημαντικό χρόνο για την κατανόηση, την οργάνωση και υλοποίησή τους και εν συνεχεία απαιτούν χρόνο για τη συνεχή παρακολούθησή τους και την τήρηση των προβλεπόμενων διαδικασιών, με αποτέλεσμα την αύξηση του φόρτου εργασίας τόσο του διδακτικού όσο και του διοικητικού προσωπικού του Ιδρύματος. Η Επιτροπή της ΜΟΔΙΠ-ΑΠΘ καθώς και τα στελέχη της Υπηρεσίας ανταποκρίθηκαν απόλυτα στις προγραμματισμένες και τις έκτακτες υποχρεώσεις, καθιστώντας εφικτή την υλοποίηση των προγραμματισμένων ενεργειών και την επίτευξη των στόχων. Η κατάσταση αυτή, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ενώ έχει γίνει πεποίθηση η αναγκαιότητα πιστοποίησης και διασφάλισης ποιότητας, τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας όπως και το προσωπικό βρίσκονται σε συνεχή διαδικασία εκμάθησης των σχετικών τεχνικών απαιτήσεων της ΕΘΑΑΕ, με αποτέλεσμα ο βαθμός επίτευξης του προσδοκώμενου στόχου ποιότητας σε όλα τα επίπεδα και στη συνολική λειτουργία του Ιδρύματος να αποτελεί μια συνεχιζόμενη πρόκληση.
